ATC-kort

Jag snubblade över begreppet på facebook idag, en kompis undrade om det var någon som pysslade med detta. Jag har aldrig hört uttrycket tidigare och googlade lite. ATC står för Artist Trading Cards och en schweizisk konstnär vid namn Vänci Stirnemann kan ta åt sig äran till idén. Och vilken superidé det är! Det hela går ut på att man skapar ett kort i måttet 2,5 x 3,5 inch. Omsatt i centimeter blir det 6,4 x 8,9 cm, detta är för att korten ska passa i samlarplastfickor som finns avsedda för till exempel fotbolls- eller hockeysamlarkort. Principen är densamma som för samlarbilderna, man byter kort med varandra, de får inte köpas.
Korten kan göras i alla möjliga material, textil, fotografi, papper, scrapbookade osv i alla varianter man kan komma på. De delas in i olika kategorier. Antingen gör man ett unikt kort (det finns endast ett) eller så kan man göra editioner (många kort som ser likadana ut), eller så skapar man en serie (korten har samma tema, men ser inte likadana ut). På baksidan märks korten med skaparens namn, epost, årtal kortet är gjort och om man vill kan man namnge kortet också. Serier ska numreras.
Jag blev verkligen heltänd på idén, tyckte det verkade superskoj. Kanske inte så mycket att samla korten, men om man byter till sig några kan man skapa fina tavlor av dem. Jag behöver lite skoj på väggarna. Tyvärr förstår jag inte riktigt hur och var man byter sina kort om man inte riktar sig direkt till någon. Och de flesta kort jag hittar verkar vara tillverkade i tyg. Jag tar gärna kort i tyg, men jag är inte säker på att någon av dem vill ha vad jag kan erbjuda...

Jag snor en bild från det här inlägget på hur ATC-kort kan se ut från bloggen: nqt2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0