Jag fick ett uppdrag

Min kära bror gav mig ett uppdrag. Eller rättare sagt, min kära bror hörde med min ömma moder om hon kunde hjälpa honom att sticka en mössa, hon hänvisade honom vänligt vidare - till mig. Jag ska alltså försöka tillverka en riktigt, riktigt, ful mössa. Broderns önskemål var nämligen en mössa i grönt, orange och rosa. Om ni visste hur mössan som han hade förra vintern såg ut så hade ni inte blivit förvånade.

Nå, jag har inte stickat någon mössa vad jag kan minnas, bara ett gäng sockar, vantar och halsdukar. Men jag tänkte genast på OS-mössan. Den är inte stickad utan virkad och jag var sugen på att testa. Så jag letade rätt på en beskrivning och begav mig till garnaffären. Tyvärr visade det sig att de beskrivningar som fanns passade ett tjockt garn som för det första var av ull (mössa av ull = kli om skallen? Jag vet inte, men det känns lurigt). Dessutom var det garnet ändå inte aktuellt för det fanns bara i dova fina mönster av grått, beige, rosa, lila och brunt. Inga skrikiga färger alls. Tack och lov finns det hjälpsam personal och en tjej hjälpte  mig med mitt problem. Först skulle vi bara försöka hitta ett annat tjockt garn, men när jag väl berättat vad jag ville göra så ordnade hon det mycket smidigt. Hon trollade nämligen fram ett mönster på en OS-mössa där man använde ett vanligt tunnare garn, men virkade med två trådar. Och då fanns det helt plötsligt lite mer att välja mellan.

Jag är inte helt säker på storleken, men så här ser det ut än så länge. Tror ni jag lyckas göra vinterns gräsligaste mössa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0