Äkta vara

Jag har läst boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson och hittade nu också hemsidan som startats i samband med böckerna. Jag har inte läst den andra boken "Äkta vara" än, men den tänker jag köpa :) Väldigt intressant och tyvärr väldigt skrämmande läsning, en bok jag rekommenderar starkt.
Här är länken till sidan Äkta vara

För er som inte har en aning om vad jag pratar om nu så kan jag snabbt säga att boken handlar om mat och vilka tillsatser mat innehåller. Hur tillverkarna gör när de tillverkar skinka för att ta ett exempel. För om du står med ett paket skinka i näven så ska du inte tro att du köper just skinka. Nej då, i skinkan har de tryckt in massa vätska för att den ska väga mer (du betalar alltså för vätska, inte skinka) och bli billigare att tillverka (vatten kostar ju inte lika mycket som skinka). Tyvärr tappar ju skinkan otroligt nog smaken samt konsistensen när man gör såhär, därför måste en massa tillsatser och aromämnen tillsättas för att det ska bli nån styrsel på det hela. (Skinkan över huvud taget ska bli säljbar) Men de kostar inte heller lika mycket som just skinka, så det är bara att ösa på :)
Om vi säger såhär, det finns några tusen produkter till du kan köpa i en mataffär förutom skinka....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0